|
Hírek |
|
|
2010/12/29
A kérdésfeltevés átmenetileg szünetel.
köszönettel: a szerk. |
|
|
2009/05/01
Kérjük Önöket, amennyiben a befizetéstől számított harmadik napon sem kaptak még választ értesítsenek bennünket, mert előfordul, hogy nem tudjuk a befizetőt beazonosítani.
köszönettel: a szerk. |
|
|
|
|
| |
|
A keresés eredménye:Gábor |
2008-06-08 11:37 [3647] |
Tisztelt Cím
Egy kistelepülés részben önálló önkormányzati intézményének vezetője vagyok. Az intézmény költségvetését a helyi képviselő-testület hagyja jóvá. Ez a költségvetés tartalmazza a saját gépjárműhasználatom alapján történő üzemanyag hozzájárulás kifizetésének fedezetét is. A polgármester három hónapja nem engedi kifizetni az üzemanyag hozzájárulást a részemre, amit azzal indokol, hogy egy belső ellenőrzés vizsgálatának eredményét várja. A belső ellenőrzés az intézményünknél mindent rendben talált, de a polgármester újabb és újabb feladattal bízta meg, hátha a további vizsgálatok találnak „valamit”, amire hivatkozva felelősségre vonható lennék, és így nem kellene kifizetni a járandóságokat.
Kérdésem, hogy van-e joga visszatartani a fenti pénzek kifizetését, ha igen, akkor mi alapján, ill., ha nem, akkor kamatokra tarthatok-e igényt?
Másik problémám, hogy a tavalyi év végén az önkormányzati pénzmaradványok terhére jutalom kifizetésére kerülhetett sor (képviselő-testület döntése alapján), amelyet rajtam kívül az összes önkormányzati dolgozó megkapott. A polgármestertől azt az információt kaptam, hogy az én jutalmam félre van téve, és annak kifizetésére csak a belső ellenőrzés vizsgálati eredményét követően kerülhet sor.
A fentiekben leírtam, hogy a belső ellenőrzés semmiféle kifogásolható körülményt nem állapított meg, de a polgármester nem engedi lezárni, újabb és újabb feladattal bízzák meg, így „soha” nem fog lezárulni a vizsgálat.
Kérdésem itt is az, hogy van-e joga visszatartani a jutalom kifizetését, ha igen, akkor mi alapján, ill., ha nem, akkor kamatokra tarthatok-e igényt?
Előre is köszönöm válaszukat! |
Kedves Kérdező !
Mind két kérdésének a megválaszolásánál az az irányadó, hogy a
gépjármű használattal és a jutalom kifizetésével kapcsolatosan a
kinevezése és egyéb irányadó szabályzatok pontosan mit tartalmaznak. Ezen
dokumentumokat nem láttam, így elvi síkon tudok csak választ adni.
1. Amennyiben a költségvetést tartalmazó határozat szerint Önnek évente xy
összegű keret jár üzemanyag hozzájárulás címén és ezen juttatást
semmilyen további feltételhez nem kötik (pl. teljesítmény) akkor a
polgármesternek kötelessége kifizetni. Abban az esetben tartható vissza,
ha a juttatás feltételhez szabott és a feltételt Ön nem teljesítette.
Tapasztalatom szerint az üzemanyagjuttatást nem szokták kötni feltételhez,
egyszerűen megállapítják, hogy egy keretösszeg jár.
A belső vizsgálat lefolytatása és annak eredménye egy más kérdés. Nem
írta, hogy a vizsgálat mivel kapcsolatosan folyik, esetleg konkrétan
kötődik e az üzemanyagpénzhez. Ha megállapítják, hogy az üzemanyag
juttatással visszaélt, azt nem a határozatnak megfelelően vette fel,
használta fel, jöhet csak szóba hogy a felelősség kérdése és a
juttatás visszakövetelése. Amíg Önt marasztaló határozat nem születik, az
összeget kötelesek folyósítani. Ha a vizsgálat megállapítja, hogy vétséget
követett el, akkor a fegyelmi eljárás megindítására és a Ktv-ben rögzített
szankciók alkalmazásának van helye: (Ktv. 50.§)
(a) a megrovás;
b) az előmeneteli rendszerben a várakozási idő meghosszabbítása;
c) a 49. § szerinti juttatás - még ki nem fizetett összegének tárgyévre
történő - csökkentése, megvonása;
d) az elmeneteli rendszerben visszavetés egy fizetési fokozattal;
e) az előmeneteli rendszerben visszavetés egy besorolási fokozattal;
f)
g) az e törvény szerinti címtől való megfosztás, vezetői megbízás
visszavonása;
h) hivatalvesztés.
E körben a leírtak alapján azt tudom mondani, hogy a polgármester
jogtalanul tartja vissza az üzemanyagtérítést és mivel a kifizetés már
esedékes lett volna, ezáltal késedelembe esett, így jár késedelmi kamat is
az esedékesség napjától.
2.) A jutalom annyiban sajátos intézmény, hogy az nem kötelezően jár
hanem adható a munkáltató részéről. Alappal akkor lehet követelni, ha
pl. a jutalom adásának feltételeit a munkáltató rögzítette és azoknak Ön
bizonyítható módon eleget tett, vagy a hasonló munkakörű ugyan olyan
teljesítményt nyújtó valamennyi munkavállaló megkapta Önön kívül. Az nem
elég hogy tavaly, meg tavaly előtt is kapott most meg nem, mert a
munkáltató megindokolhatja pl. nem nyújtotta az elvárható teljesítményt,
má se kapott mert nincs keret rá...stb. A munkáltatónak lehetősége
van arra, hogy egyszer adjon, máskor nem, de természetesen nem szubjektív
alapon, hanem objektív indokok alapján. Amint írtam, nem ismerem a
kinevezését, a belső vizsgálat okát, az hogy ez kapcsolatban van e a
jutalom kifizetésének alapjával, így csak a joggyakorlatot tudtam
ismertetni.
Amennyiben rendelkezi jogtárral, a következő Bírósági határozatokat
tudja megnézni a jutalom(prémium) fizetése kapcsán, amik világossá teszik,
hogy a bíróság mely esetekben ítéli meg a jutalmat a munkavállalónak:
BH 1990.240., BH 1977.407., BH 2003.90., BH 2002.158., BH1997.257.
Itt is érvényes, ha alap nélkül nem fizette ki a jutalmat a munkáltató,
akkor az esedékesség napjától jár késedelmi kamat. Ha a munkáltató önként
nem teljesít az anyagi igényeit bírósági úton lehet érvényesíteni, az
elévülési idő az esedékességtől számított 3 év.
tisztelettel:
Dr. Tóth Edina
drtothedina@onlinejogasz.hu
|
|
|
|