Kapcsolat Gy.I.K. Felelősség    
 
Hírek

2010/12/29

A kérdésfeltevés átmenetileg szünetel.

köszönettel: a szerk.

2009/05/01

Kérjük Önöket, amennyiben a befizetéstől számított harmadik napon sem kaptak még választ értesítsenek bennünket, mert előfordul, hogy nem tudjuk a befizetőt beazonosítani.

köszönettel: a szerk.


   Keresés a válaszok között


Kereshet a kérdés azonosítójára, a korábban megadott névre és kérdésre, valamint a válaszra is.


   Statisztika

Összes kérdés: 2863
Ebből ma érkezett: 0


A keresés eredménye:

Nikoletta 2009-03-02 23:50 [4883]
Tisztelt Online Jogász! Munkahelyem megszűnt, rendes felmondással 2009. január 31-ével felmondtak nekem és kolleganőmnek. Eladó voltam fehérnemű boltban. A felmondásban írják hogy a pénzt, az összes papírt az utolsó munkában töltött napomon vehetem át, és felmentési időt is emlegetnek, amit fizetnek is átlag napi bérrel. Most van február 27.-e, a fizetésemből megkaptam egy részt, a papírokat és a fizetésem többi részét (végkielégítéssel, mivel több mint 3 évet dolgoztam ott) nem akarják átadni. Utolsó leltárunk 2006 elején volt, azóta a főnökség lusta volt kijönni leltározni. 5 millió ft-os hiány jött ki most a leltárhiányra, ami valószínűleg elszámolás következménye. Kikötötték hogy addig nem kapjuk meg a kilépőpapírjainkat, és a fizetés maradék részét amíg nem tudják azonosítani a hiány okát. Ez még egy hetet jelentene legalább. Addig se munkanélkülire nem tudunk elmenni se új munkát keresni. Munkaszerződésben van szó árukészlet és váltópénz-felelősségről, de leltárfelelősségi megállapodást nem írtunk alá. 2006-nál régebbi leltároknál nem volt ilyen durva hiány, még pluszos is volt néha, ott még az akkori főnök gondosabb volt. Kérdéseim Önökhöz: Milyen gyakran kell leltároznia egy boltnak? És valóban felelősségre vonhatóak vagyunk, a megállapodás hiányában illetve hogy ilyen régóta nem volt leltár? Visszatarthatják-e a papírjainkat illetve a fizetésünket azért, mert most visszamenőleg kell átnézniük a papírokat elírás miatt, ami azért olyan sok mert ők nem leltároztak legalább félévente? Gondolkoztam a munkaügyi bíróságon, de nem tudom biztosan hogy mik a pontos jogszabályok ezekre a dolgokra, illetve hogy érdemes-e elindítani egy ilyen eljárást. A cég ahol dolgoztam román, tehát külföldi munkaadó. Előre is köszönöm válaszukat! Nikoletta

Kedves Kérdező ! A munkavállaló nem vonható felelősségre leltárhiányért ha nem kötöttek vele leltárfelelősségi megállapodást. Az Mt. 170/A. § (1) bekezdése mondja ki, mi a leltárhiányért való felelősség feltétele: a) leltárfelelősségi megállapodás megkötése; b) a leltári készlet szabályszerű átadása és átvétele; c) a leltárhiánynak a leltározási rend szerint lebonyolított, a teljes leltári készletet érintő leltárfelvétel alapján történő megállapítása. A megállapodásban kell meghatározni a leltáridőszakot, leltározás gyakoriságát, de egy évben egyszer legalább kell leltározást tartani. Leltárhiányáért tehát nem vonható felelősségre, azonban szóba jöhet a felelősség gondatlan/szándékos károkozás miatt. A munkáltatónak kell bizonyítani károkozás gondatlanságát vagy szándékosságát, gondatlanság esetén fél havi, szándékosság esetén a teljes kár megtéríthető. Az Mt. szabályozza még az őrzési felelősséget: 169. § (1) A munkavállaló vétkességére tekintet nélkül a teljes kárt köteles megtéríteni a visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggel átvett olyan dolgokban bekövetkezett hiány esetén, amelyeket állandóan őrizetben tart, kizárólagosan használ vagy kezel. (2) Mentesül a munkavállaló a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiányt elháríthatatlan külső ok idézte elő, vagy a munkáltató a biztonságos őrzés feltételeit nem biztosította. (3) A munkavállalót az (1) bekezdés szerinti teljes anyagi felelősség csak akkor terheli, ha a dolgot (szerszám, termék, áru, anyag stb.) jegyzék vagy elismervény alapján vette át. A pénztárost, a pénzkezelőt vagy értékkezelőt e nélkül is terheli a felelősség az általa kezelt pénz, értékpapír és egyéb értéktárgy tekintetében. (4) Az (1) és (3) bekezdésben meghatározott feltételek meglétét, a kár (hiány) bekövetkeztét, illetve mértékét a munkáltató bizonyítja. A munkáltató egyik felelősség fennállta esetén sem tarthatja vissza jogszerűen a papírjaikat, azokat a felmondásban szereplő utolsó munkanapon köteles kiadni. A felelősséget ugyanis a munkaviszony megszűnése után is érvényesítheti, a munkaviszonyt a kivizsgálás miatt nem kell fenntartani, nem is tarthatja fenn a felmondási idő letelte után. A munkaügyi bíróságról lebeszélném, mivel több hónap mire kitűzik az ügyet, addigra valószínűleg megoldódik az ügy. A keresetben a papírok kiadását és a járandóság kifizetését kérhetné. Az, hogy a munkáltató külföldi nem okoz gondot, mert az Mt. hatálya kiterjed olyan munkavégzésre, ahol a munkát a Magyar Köztársaság területén végezték, a bíróság illetékessége a munkáltató magyarországi telephelyéhez igazodik. Akkor érdemes bírósághoz fordulni, ha hosszabb ideig nem hajlandó a munkáltató a papírokat kiadni. Első körben írjon egy felszólítást, hogy 3 napon belül adják ki a járandóságait, papírjait, különben az ügyet jogi útra tereli. Hátha erre már reagál a munkáltató, látja, hogy Ön komolyan gondolja.

tisztelettel:
Dr. Tóth Edina
drtothedina@onlinejogasz.hu



   OnlineJogász.hu
 
© www.onlinejogasz.hu ViP-CMS - A Sokszínű Tartalomkezelő Rendszer