|
Hírek |
|
|
2010/12/29
A kérdésfeltevés átmenetileg szünetel.
köszönettel: a szerk. |
|
|
2009/05/01
Kérjük Önöket, amennyiben a befizetéstől számított harmadik napon sem kaptak még választ értesítsenek bennünket, mert előfordul, hogy nem tudjuk a befizetőt beazonosítani.
köszönettel: a szerk. |
|
|
|
|
| |
|
A keresés eredménye:Nikoletta |
2009-03-02 23:50 [4883] |
Tisztelt Online Jogász!
Munkahelyem megszűnt, rendes felmondással 2009. január 31-ével felmondtak nekem és kolleganőmnek.
Eladó voltam fehérnemű boltban. A felmondásban írják hogy a pénzt, az összes papírt az utolsó munkában töltött napomon vehetem át, és felmentési időt is emlegetnek, amit fizetnek is átlag napi bérrel.
Most van február 27.-e, a fizetésemből megkaptam egy részt, a papírokat és a fizetésem többi részét (végkielégítéssel, mivel több mint 3 évet dolgoztam ott) nem akarják átadni.
Utolsó leltárunk 2006 elején volt, azóta a főnökség lusta volt kijönni leltározni. 5 millió ft-os hiány jött ki most a leltárhiányra, ami valószínűleg elszámolás következménye. Kikötötték hogy addig nem kapjuk meg a kilépőpapírjainkat, és a fizetés maradék részét amíg nem tudják azonosítani a hiány okát.
Ez még egy hetet jelentene legalább. Addig se munkanélkülire nem tudunk elmenni se új munkát keresni.
Munkaszerződésben van szó árukészlet és váltópénz-felelősségről, de leltárfelelősségi megállapodást nem írtunk alá. 2006-nál régebbi leltároknál nem volt ilyen durva hiány, még pluszos is volt néha, ott még az akkori főnök gondosabb volt.
Kérdéseim Önökhöz:
Milyen gyakran kell leltároznia egy boltnak?
És valóban felelősségre vonhatóak vagyunk, a megállapodás hiányában illetve hogy ilyen régóta nem volt leltár?
Visszatarthatják-e a papírjainkat illetve a fizetésünket azért, mert most visszamenőleg kell átnézniük a papírokat elírás miatt, ami azért olyan sok mert ők nem leltároztak legalább félévente?
Gondolkoztam a munkaügyi bíróságon, de nem tudom biztosan hogy mik a pontos jogszabályok ezekre a dolgokra, illetve hogy érdemes-e elindítani egy ilyen eljárást. A cég ahol dolgoztam román, tehát külföldi munkaadó.
Előre is köszönöm válaszukat!
Nikoletta |
Kedves Kérdező !
A munkavállaló nem vonható felelősségre leltárhiányért ha nem kötöttek
vele leltárfelelősségi megállapodást.
Az Mt. 170/A. § (1) bekezdése mondja ki, mi a leltárhiányért való
felelősség feltétele:
a) leltárfelelősségi megállapodás megkötése;
b) a leltári készlet szabályszerű átadása és átvétele;
c) a leltárhiánynak a leltározási rend szerint lebonyolított, a teljes
leltári készletet érintő leltárfelvétel alapján történő megállapítása.
A megállapodásban kell meghatározni a leltáridőszakot, leltározás
gyakoriságát, de egy évben egyszer legalább kell leltározást tartani.
Leltárhiányáért tehát nem vonható felelősségre, azonban szóba jöhet a
felelősség gondatlan/szándékos károkozás miatt. A munkáltatónak kell
bizonyítani károkozás gondatlanságát vagy szándékosságát, gondatlanság
esetén fél havi, szándékosság esetén a teljes kár megtéríthető. Az Mt.
szabályozza még az őrzési felelősséget:
169. § (1) A munkavállaló vétkességére tekintet nélkül a teljes kárt
köteles megtéríteni a visszaszolgáltatási vagy elszámolási
kötelezettséggel átvett olyan dolgokban bekövetkezett hiány esetén,
amelyeket állandóan őrizetben tart, kizárólagosan használ vagy kezel.
(2) Mentesül a munkavállaló a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a
hiányt elháríthatatlan külső ok idézte elő, vagy a munkáltató a
biztonságos őrzés feltételeit nem biztosította.
(3) A munkavállalót az (1) bekezdés szerinti teljes anyagi felelősség csak
akkor terheli, ha a dolgot (szerszám, termék, áru, anyag stb.) jegyzék
vagy elismervény alapján vette át. A pénztárost, a pénzkezelőt vagy
értékkezelőt e nélkül is terheli a felelősség az általa kezelt pénz,
értékpapír és egyéb értéktárgy tekintetében.
(4) Az (1) és (3) bekezdésben meghatározott feltételek meglétét, a kár
(hiány) bekövetkeztét, illetve mértékét a munkáltató bizonyítja.
A munkáltató egyik felelősség fennállta esetén sem tarthatja vissza
jogszerűen a papírjaikat, azokat a felmondásban szereplő utolsó munkanapon
köteles kiadni. A felelősséget ugyanis a munkaviszony megszűnése után is
érvényesítheti, a munkaviszonyt a kivizsgálás miatt nem kell fenntartani,
nem is tarthatja fenn a felmondási idő letelte után.
A munkaügyi bíróságról lebeszélném, mivel több hónap mire kitűzik az
ügyet, addigra valószínűleg megoldódik az ügy. A keresetben a papírok
kiadását és a járandóság kifizetését kérhetné. Az, hogy a munkáltató
külföldi nem okoz gondot, mert az Mt. hatálya kiterjed olyan
munkavégzésre, ahol a munkát a Magyar Köztársaság területén végezték, a
bíróság illetékessége a munkáltató magyarországi telephelyéhez igazodik.
Akkor érdemes bírósághoz fordulni, ha hosszabb ideig nem hajlandó a
munkáltató a papírokat kiadni. Első körben írjon egy felszólítást, hogy 3
napon belül adják ki a járandóságait, papírjait, különben az ügyet jogi
útra tereli. Hátha erre már reagál a munkáltató, látja, hogy Ön komolyan
gondolja.
tisztelettel:
Dr. Tóth Edina
drtothedina@onlinejogasz.hu
|
|
|
|