Kedves Kérdező !
A kérdésének megválaszolásakor két bírósági döntést emelek, melyek
egyértelmű iránymutatást adnak, mi számítható be közalkalmazotti időnek a
jubileumi jutalomnál.
- BH2004. 486:
A jubileumi jutalomra való jogosultság csak a törvényben megjelölt
munkáltatónál eltöltött közalkalmazotti jogviszony alapján vizsgálható
[1992. évi XXXIII. törvény 1. § (1) bekezdés, 87. §-nak az ügyben irányadó
(2) bekezdése].
-BH1998. 251.:
A közalkalmazott jubileumi jutalom kifizetésére irányuló igénye
jogszerűségének megállapítása során figyelemmel kell lenni arra, hogy a
törvény kizárólag a fizetési fokozat megállapításánál teszi lehetővé az
1992. július 1-jét megelőzően fennállt valamennyi munkaviszony teljes
időtartamának figyelembevételét [1992. évi XXXIII. tv. (Kjt.) 87. § (2) és
(3) bek., 1992. évi XXII. törvény 205. § (1) bek., 209. § (1) bek.].
A második BH tartalma a következő:
A felperes 1990. szeptember 15-e óta áll polgári alkalmazottként az
alperessel jogviszonyban. Az 1994. február 24-én kelt, 1993. december 31-i
hatályú besorolása szerint a fizetési fokozat megállapításánál figyelembe
vehető közalkalmazotti jogviszonyban töltött idejének kezdő időpontja
1969. november 9.
A felperes az eredménytelen egyeztetést követően benyújtott keresetében
annak megállapítását kérte, hogy a 25 éves közalkalmazotti jubileumi
jutalomra 1994. november 9-én igényjogosultságot szerzett. Kérte, hogy a
bíróság kötelezze az alperest annak megfizetésére.
Az alperes kérte a kereset elutasítását, mivel álláspontja szerint a
felperesnek az 1975. december 31-e előtt állami vállalatoknál fennállt
munkaviszonyai a jellegük miatt nem vehetők a jubileumi jutalom
szempontjából figyelembe.
A munkaügyi bíróság ítéletével elutasította a felperes keresetét.
Megállapította, hogy az 1969. november 9. és 1975. december 30. közötti,
vállalatoknál munkaviszonyban töltött idő a Kjt. 87. §-a alapján nem
minősül közalkalmazotti jogviszonynak.
Az ítélet ellen a felperes fellebbezett, kérte annak megváltoztatását és
az alperes 60 432 forint jubileumi jutalom megfizetésére kötelezését.
Hivatkozott arra, hogy a jogszabály helytálló értelmezése szerint a Kjt.
hatálybalépésével valamennyi korábbi munkaviszonya közalkalmazotti
jogviszonnyá alakult át.
Az alperes ellenkérelme az ítélet helybenhagyására irányult.
A másodfokú bíróság ítéletével helybenhagyta az elsőfokú bíróság ítéletét.
A munkaügyi bíróság ítéletének indokolását annyiban egészítette ki, hogy
az 1993. évi C. törvénnyel módosított Kjt. 87. §-ának (2) bekezdése
taxatíve felsorolja a közalkalmazotti jogviszonyként figyelembe vehető
jogviszonyokat. Az 1992. július 1-je előtt munkaviszonyban töltött idők
beszámíthatósága tekintetében pedig az Mt. 209. §-ának rendelkezésére
utalt.
A felperes a felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet jogszabálysértő
álláspontjára hivatkozott. Megítélése szerint - mivel a korábbi
munkaviszonya 1992. július 1-jén közalkalmazotti jogviszonnyá alakult át -
valamennyi munkaviszonyban töltött idejét közalkalmazotti jogviszonyban
töltött időként kell figyelembe venni. Az 1993. évi C. tv. csak később
lépett hatályba, ezért az 1992. évi állapot hatályos a kérdés
elbírálásánál. Téves a költségvetési szervek meghatározásának
visszamenőleges hatályú alkalmazása is. Kérte a másodfokú ítélet hatályon
kívül helyezésével és az elsőfokú ítélet megváltoztatásával a keresetének
helyt adó ítélet hozatalát.
A felülvizsgálati kérelem alaptalan.
Az ügyben eljárt bíróságok az általuk megállapított tényállás alapján
helytálló jogi következtetésre jutottak, és döntésük mind az anyagi, mind
az eljárási szabályoknak megfelel.
Arra nézve, hogy a kereseti kérelem elbírálásához mely jogszabály szolgál
alapul, az Mt. 205. §-ának (1) bekezdése rendelkezik. Eszerint az e
törvény hatálybalépése előtt létesített munkaviszonyból származó igényre
az igény keletkezésekor hatályos jog, az igény érvényesítésének rendjére e
törvény rendelkezései az irányadók. Az Mt. 205. §-át a közalkalmazotti
jogviszony tekintetében is alkalmazni kell, a felperes igényét tehát a
Kjt. rendelkezései alapján kell elbírálni, mivel a jubileumi jutalomra
irányuló igénye 1992. július 1-je után keletkezett.
A Kjt. 87. §-ának (1) bekezdése értelmében a törvény hatálybalépésével a
hatálya alá tartozó munkáltatónál foglalkoztatottak munkaviszonya
közalkalmazotti jogviszonnyá alakul át.
Az azonban, hogy a foglalkoztatási viszony jellege - munkaviszony helyett
közalkalmazotti jogviszony - megváltozott, nem jelenti azt, hogy
valamennyi korábbi munkaviszony pusztán ennek következtében, minden
tekintetben (jubileumi jutalom, végkielégítés, besorolás, felmentési idő)
közalkalmazotti jogviszonynak is minősülne.
A Kjt. az 1. §-ában határozza meg, hogy mely munkáltatók kerülnek 1992.
július 1-jén, majd tartoznak ezt követően a törvény hatálya alá. Ebből a
rendelkezésből következik, hogy a hatálya alá vont szerveknél korábban,
1992. július 1-je előtt munkaviszonyban töltött idő alakulhatott át a Kjt.
87. §-ának (1) bekezdése alapján közalkalmazotti jogviszonnyá.
A korábbi munkaviszonyok figyelembe vehetőségét a közalkalmazottakra nézve
ugyancsak hatályos Mt. 209. §-a szabályozza, amikor kimondja, hogy ha a
munkavállaló munkaviszonya e törvény hatálybalépése előtt áthelyezéssel
keletkezett, a korábbi munkaviszonyát, mindaddig, amíg a munkaviszonyát
nem szünteti meg, úgy kell tekinteni, mintha a jelenlegi munkáltatójánál
töltötte volna.
A felperes 1990. szeptember 15-én áthelyezéssel került az alpereshez, és
az ezt megelőző két munkáltatójánál is áthelyezéssel szűnt meg a
munkaviszonya. Az áthelyezések folytán ezért az Mt. 209. §-a alapján az
1992. július 1-jét megelőző, három munkaviszonya vehető figyelembe 1975.
december 31-től kezdődően.
A jubileumi jutalom intézményét az új Mt. nem tartotta fent, de a Kjt. -
mint többletjuttatási formát - átvette. Ezzel az a célja, hogy a
közalkalmazotti vagy azzal egy tekintet alá eső, hosszabb jogviszonyban
töltött időt mint a közalkalmazotti hűség megnyilvánulását elismerje.
Éppen ezért a figyelembe vehető idők köre - az Mt. 209. §-án túl - csak
bizonyos jogviszonyokat ölel fel.
A Kjt. 78. §-ának (1) bekezdése alapján a huszonötödik, harmincadik,
illetve negyvenedik évi közalkalmazotti jogviszonnyal rendelkező
közalkalmazottnak jár a jubileumi jutalom.
A Kjt. a hatálybalépésekor a 87. §-a (2) bekezdésében úgy rendelkezett,
hogy az e törvény hatálya alá tartozó munkáltatónál munkaviszonyban
eltöltött időt közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek kell
tekinteni. Ez magában foglalt minden olyan, 1992. július 1-jén már
fennállt és olyan munkáltatónál töltött munkaviszonyt, amely munkáltató a
Kjt. hatálya alá került, valamint minden ilyen munkáltatónál 1992. július
1-je után létesített és eltöltött jogviszonyt.
A figyelembevehetőség körét az 1993. évi C. tv. a Kjt. 87. §-a (2)
bekezdésének módosításával nem szigorította, hanem bővítette.
Kiegészítette ugyanis egyéb, többletként figyelembe vehető
jogviszonyokkal.
A felperes esetében - a véletlen folytán - az Mt. 209. §-a és a Kjt. 87.
§-ának (2) bekezdése alapján beszámítható munkaviszonyok időtartama
egybeesik. A felperes 1975. december 31-től olyan munkaviszonyokban állt,
amelyeket a Kjt. 87. §-ának (2) bekezdése szerint közalkalmazotti
jogviszonyban töltött időnek kell tekinteni, és ugyanezeket az Mt. 209.
§-a alapján is be kell számítani. Az ezt megelőző valamennyi munkaviszonya
azonban nem áthelyezéssel szűnt meg, és nem a Kjt. hatálya alá tartozó
munkáltatókkal, hanem gazdálkodó vállalatokkal állt fenn, ezért nem
vehetők figyelembe.
A Kjt. 87. §-ának (3) bekezdése az előző rendelkezésektől eltérően,
kizárólag a fizetési fokozat megállapítása során teszi lehetővé az 1992.
július 1-jét megelőzően fennállt, valamennyi munkaviszony teljes
időtartamának figyelembevételét. A felperes besorolása ezt rögzíti is. E
kivételes rendelkezésből is következik, hogy a jogalkotó szándéka nem
terjedt ki valamennyi munkaviszonynak minden szempontból azonosan történő
figyelembe vehetőségére.
A Legfelsőbb Bíróság az előzőek alapján - a Pp. 275/A. §-ának (1)
bekezdése szerint - a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.
A felülvizsgálati eljárás illetékét a 6/1986. (VI. 26.) IM rendelet 3.
§-ának (3) bekezdése alapján az állam viseli. A tévesen lerótt 8000 forint
illetéket a felperes az illetékhivataltól visszaigényelheti.
A további felülvizsgálatot a Pp. 271. §-ának (2) bekezdése zárja ki.
(Legf. Bír. Mfv. II. 10.285/1997. sz.)
A fentiek értelmében más a közalkalmazotti viszony hossza a fizetési
fokozat megállapításánál és más a jubileumi jutalomnál. A jubileumi
jutalomnál csak a Kjt. 87. §-ba foglalt jogviszonyok számíthatók be,
melyek az alábbiak:
a) az e törvény hatálya alá tartozó munkáltatónál munkaviszonyban,
közalkalmazotti jogviszonyban eltöltött időt,
b) a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény hatálya
alá tartozó szervnél munkaviszonyban, közszolgálati jogviszonyban töltött
időt,
c) a szolgálati jogviszony időtartamát, továbbá
d) a bíróságnál és ügyészségnél szolgálati viszonyban, munkaviszonyban,
valamint
e) a hivatásos nevelő szülői jogviszonyban,
f) az e törvény, illetőleg a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi
XXIII. törvény hatálya alá tartozó szervnél ösztöndíjas foglalkoztatási
jogviszonyban,
g) az állami vezetői szolgálati jogviszonyban
töltött időt.
(A közalkalmazott fizetési fokozatának megállapításánál a fentieken
túlmenően figyelembe kell venni még például a 1992. július 1-jét
megelőzően fennállt munkaviszony teljes időtartamát.)
A Hegyaljai Művektől nem áthelyezéssel került a jelenlegi munkáltatóhoz,
így csak 1990-től számítható a közalkalmazotti jogviszony a jutalom
szempontjából.
Nem az a releváns, hogy a munkáltató az adatlapon mit ír alá, hanem a
törvény rendelekzései, így jelenleg 19 év közalkalmazotti jogviszonnyal
rendelkezik a jubileumi jutalomnál.
tisztelettel:
Dr. Tóth Edina
|