Kapcsolat Gy.I.K. Felelősség    
 
Hírek

2010/12/29

A kérdésfeltevés átmenetileg szünetel.

köszönettel: a szerk.

2009/05/01

Kérjük Önöket, amennyiben a befizetéstől számított harmadik napon sem kaptak még választ értesítsenek bennünket, mert előfordul, hogy nem tudjuk a befizetőt beazonosítani.

köszönettel: a szerk.


   Keresés a válaszok között


Kereshet a kérdés azonosítójára, a korábban megadott névre és kérdésre, valamint a válaszra is.


   Statisztika

Összes kérdés: 2863
Ebből ma érkezett: 0


A keresés eredménye:

Végh Júlia 2008-07-23 11:00 [3800]
Polgármesteri Hivatal, Oroszlány Tisztelt Cím! Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény (a továbbiakban: Vnytv.) gyakorlati alkalmazásához szeretnénk Önöktől segítséget kérni: 1. A törvény 4. §-a nem tartalmazza, hogy a 3. § (3) bekezdés e) pontjában foglalt feladatok ellátása során azok a közszolgálatban nem álló személyek (pl. többségi önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok, önkormányzat által alapított közalapítvány közbeszerzési eljárása, önkormányzat által alapított közalapítvány támogatási pénzeszközök juttatása során), akik önállóan vagy testület tagjaként javaslattételre, döntésre, illetve ellenőrzésre jogosultak, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségükről hol, milyen szabályzatban kell rendelkezni? 2. A vagyonnyilatkozat esedékességéről szóló 5. § (1) bekezdés cc) pontja hivatkozik a 3. § (1)-(3) bekezdés c) pont ca)-cb) alpontjaira, ugyanakkor maga a törvény ilyen alpontokat nem tartalmaz! 3. A Vnytv. vagyonnyilatkozat őrzéséről szóló 7. §-a szintén nem rendelkezik a 3. § (3) bekezdés e) pontjában meghatározott kötelezetti kör esetében arról, hogy kinek kell gondoskodnia a felelős őrzésről. Pl. egy többségi önkormányzati tulajdonban lévő Zrt. vezérigazgatója esetében a kinevező szerv nem az önkormányzat képviselő-testülete, hanem a közgyűlés, a munkaszerződést pedig az igazgató tanács elnöke írta alá. Vitatott kérdésként merült fel a gyakorlatban, hogy a társaság vezérigazgatójára, tisztségviselőire, felügyelő bizottságának elnökére, tagjaira vonatkozóan felelős lehet-e az őrzésért az önkormányzat polgármestere, vagy jegyzője, illetve előírhatja-e a polgármester az említettek esetében a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget? 4. A törvény 8. § (1) bekezdése kimondja, hogy „vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségét az teljesíti, aki annak esedékességekor valós tartalmú vagyonnyilatkozatot tesz”, amelynek megállapítására, ellenérzősére az őrzésért felelős személy jogosult a 13. és 14. §-ok alapján. Igaz, ez utóbbi paragrafusok az őrzésért felelősnek a vagyongyarapodási vizsgálat kezdeményezése során történt ellenőrzésére utal, de a törvény szövege egyértelműen az „esedékességet” emeli ki. A Vnytv. formai követelményekről rendelkező részéből egyértelműen kitűnik, hogy a vagyonnyilatkozat mindkét példányát zárt borítékban kell átadnia a kötelezettnek az őrzésért felelős részére, aki annak tartalmát fő szabály szerint nem ismerheti meg. Kérdés: hogyan lehet arról meggyőződni – és kinek -, hogy a kötelezett a vagyonnyilatkozat leadásakor valóban valós tartalmú nyilatkozatot adott-e le, esetleg valótlant, vagy ténylegesen tartalmazza-e a lezárt boríték a kötelezettel közös háztartásban élők vagyonnyilatkozatát, illetve esetleges üresen hagyott nyomtatványt helyez el a kötelezett a borítékokban? 5. Az előző ponthoz kapcsolódik a Vnytv. 9-10. §-aiban a kötelezettség megszegésének jogkövetkezményeiről szóló szabályozás, miszerint aki a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége teljesítését megtagadja, elmulasztja, és ennek felszólítás ellenére sem tesz eleget, e tevékenysége milyen jogkövetkezményekkel jár. Példaként merült fel a gyakorlatban, hogy a kötelezett házastársa nem adott a saját vagyoni helyzetéről információt a kötelezettnek, aki ennek hiányában nem, vagy hiányosan tett hozzátartozói vagyonnyilatkozatot, amiről annak átvételekor – a betekintés hiányában – nincs lehetőség meggyőződni. Mi a teendő ilyen esetben? Mikortól számítható a jogkövetkezmény alkalmazásra? 6. A törvény 9. § (2) bekezdése kizárólag a 3. § (3) bekezdése szerinti körre vonatkozik. Szintén gyakorlati példa: nem települési képviselő bizottsági tag, vagy önkormányzat által alapított közalapítvány kuratóriumának tagja, amennyiben vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségét megtagadja, vagy felhívás ellenére azt elmulasztja, a törvény szerint a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget megalapozó jogviszonya, megbízatása a törvény erejénél fogva megszűnik. Mivel ezekben az esetekben az őrzésért felelős személyéről a törvény nem rendelkezik, felhívhatja-e az önkormányzat nevében a polgármester a mulasztásra, pótlásra a kötelezett figyelmét, és ha ennek ellenére nem történik meg a vagyonnyilatkozat-tétel, alkalmazhatja-e a kötelezettség megszegésének jogkövetkezményeit? Kérem, szíveskedjenek tájékoztatni arról, hogy a fenti kérdések, problémák felmerülése esetén a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről szóló törvény végrehajtását hogyan alkalmazzuk a gyakorlatban. Segítségüket előre is köszönöm. Oroszlány, 2008. július 17. Tisztelettel Végh Júlia személyügyi vezető Polgármesteri Hivatal, Oroszlány

Tisztelt Kérdező! Kérdésein végighaladva: 1. Az önkormányzatokról szóló törvény szabályozza azon együttműködési formákat, amelyekben az önkormányzat az Ön által vizsgált jogszabály 3.§ (3) bekezdésébe foglalt feladatok ellátásáról gondoskodik. Ennek megfelelően az SzMSz-ben kell rögzíteni az e.) pontba tartozó, közszolgálatban nem álló személyek nyilatkozattételi kötelezettségét. 2. Az 5. § (1) bekezdés c.) pontja által hivatkozott ca-cb) pontok alatt az 5.§ (1) bekezdés ca-cb) pontjait kell érteni! 3. A nyilatkozat őrzésére a munkáltató, ennek hiányában a kötelezett tevékenységéhez kapcsolódó közfeladatot megvalósító szerv köteles, amely az Ön által említett esetben a zrt. igazgató tanácsának elnöke. Tehát nem a polgármester vagy a jegyző köteles az őrzésre álláspontom szerint. 4-5. A nyilatkozat vizsgálatára a 13.§-ra is figyelemmel csak vagyongyarapodási vizsgálat keretében van lehetőség, ekként a lezárt borítékot is csak ebben a körben és ekkor lehet az őrzésre jogosultnak felbontania. Ekkor lehet a 9.§-ban mehatározott szankciókat is alkalmazni (persze attól az esettől eltekintve, amikor a nyilatkozat megtételének megtagadása egyértelmű - ebben az esetben már ekkor lehet a szankciókat alkalmazni). A jogkövetkezmény, hogy a jogviszonyt meg kell szűntetni, és három évig a jogszabályban meghatározott tisztségeket nem töltheti be az adott személy. Amennyiben vagyongyyarapodási vizsgálat során győződik meg arról az őrzésre köteles, hogy a nyilatkozat nem valós, a jogviszonyt ekkor kell megszűntetni. 6.Ebben az esetben véleményem szerint a képviselő testület jogosult felhívni a mulasztásra pl. a bizottsági tagot. Tekintettel arra is, hogy a közigazgatási jog speciális jogterület, álláspontom szerint a település jegyzője a felmerült kérdésekre konzekvensebb válaszokat tud adni.

tisztelettel:
Dr. Bagó-Rónai Ivett
dr.bago-ronai.ivett@onlinejogasz.hu



   OnlineJogász.hu
 
© www.onlinejogasz.hu ViP-CMS - A Sokszínű Tartalomkezelő Rendszer